Complexe tijd
De druk op de zorg blijft enorm groot en de zorgmedewerkers werken nog steeds op volle kracht. Ook nu de effecten pandemie afgenomen lijken te zijn.
Mijn ervaring is dat, van oudsher al, de aandacht van de zorgmedewerker volledig uit gaat naar de zorgvrager. Hij of zij werkt met hart en ziel om hun zorgvragers zo goed mogelijk de benodigde zorg te verlenen, ook in lastige en complexe omstandigheden.
Wat ik ook een interessant vraagstuk vind, is waar gaat de aandacht van de afdeling HR en de leidinggevenden in een zorgorganisatie uit?
Behoud
Door de tekorten in de zorg, merk ik dat die in ieder geval naar instroom van nieuwe medewerkers of studenten in opleiding gaat.
Waar wat mij betreft de aandacht daarnaast ook naar uit mag gaan, is het behoud van de zorgmedewerkers. En het woord ‘mag’ is dan in dezen te zwak uitgedrukt; MOETEN is hierin veel meer op zijn plaats. Zowel in de eigen organisatie en als in de gehele zorgsector.
Het is niet zo, dat er nu geen enkele aandacht aan behoud van zorgmedewerkers wordt besteed, maar dit kan nog meer. Wat mij betreft mag de aandacht meer uitgaan naar de wensen en behoeftes van de medewerker. Het gesprek gaat niet over hoe de medewerker momenteel in zijn werk zit. Welke wensen en behoeftes zijn er nu. Bijvoorbeeld m.b.t. tot de persoonlijke en/of professionele ontwikkeling.
Het gesprek gaat nu voornamelijk over het draaiende houden van de zorgverlening en de tekorten die er zijn. Het gevolg hiervan kan zijn dat zorgmedewerker zich niet gehoord voelt en dan de keuze maakt om van werkgever te veranderen of zelfs de zorg te verlaten. Wat mij betreft een zorgwekkende ontwikkeling! Zeker gezien de prognoses over de vergroting van de complexiteit van de zorg in combinatie met de tekorten in de zorg van kwantitatief en kwalitatief opgeleid zorgpersoneel de komende jaren.
Van belang is om (weer) toe te werken naar gemotiveerde, positief ingestelde en energieke medewerkers op de werkvloer!
Hoe dan?
Er zijn een aantal tips die ik hierover kan delen:
- Ga het gesprek aan met de medewerkers over hoe zie in zijn werk zit, welke wensen en behoeftes er daarbij zijn.
- Denk in mogelijkheden i.p.v. onmogelijkheden en problemen.
- Zorg dat medewerkers zelf meer invloed kunnen hebben op hun werk en privé balans.
- Maak beleid voor thema’s als duurzame inzetbaarheid en talentontwikkeling.
- Stimuleer dat de medewerker zelf de regie over zijn of haar loopbaan gaat nemen.
- Biedt interne stage- of meeloopdagen aan, om te ontdekken welke mogelijkheden er in de organisatie nog meer voor een medewerker kunnen zijn.
- Heb oog voor de verschillende generaties die er in het team werkzaam zijn. Denk hierbij aan de babyboomers, generatie X en de millennials als verschillende generatie. Elke generatie heeft andere behoeftes over bijvoorbeeld mogelijkheden voor persoonlijke en/of professionele ontwikkeling. Maar ook over het invulling geven aan werk en hoe de zorgverlening uit te voeren.
- Wees je als leidinggevende bewust hoe je leiding geeft aan deze verschillende generaties en pas je stijl aan per generatie.
Ben je als HR manager of leidinggevende toe aan (weer) gemotiveerde, positief ingestelde en energieke medewerkers op de werkvloer? Heb je behoefte om daar eens, vrijblijvend, verder over door te spreken met elkaar? Neem dan hier contact met me voor een nadere kennismaking.
Zo zorgen we samen dat de achterdeur in je organisatie of afdeling weer een stukje meer dicht gaat!